Aconitum-kierros

Takaisin etusivulle

Kirkkoniemessä kulkeva luontopolku on saanut nimensä reitin varrella kasvavan lehtoukonhatun latinankielisestä nimestä Aconitum septentrionale. Tämä lähes kaksimetriseksi kasvava komea ruohokasvi on Tohmajärven kuntalaji ja todella näkemisen arvoinen. Keltapäiset paalut ja värinauhat tai merkit puissa johdattavat kulkijan Piilovaaran ukonhattulehtoon, joka on yksi Suomen hienoimmista lehtokohteista. Ukonhattu kukkii – kesästä riippuen – juhannuksen ja heinäkuun lopun välillä. Muista, ettei tätä rauhoitettua kasvia saa katkoa eikä kerätä.

Vajaat 6 km pitkä luontopolku kulkee keskellä vanhaa kulttuuriseutua. Reitti kiertää kauniin Kirkkoniemen ympäri ja matkalla voit nähdä Tohmajärven vanhan kirkon, pitäjäntuvan, pappilan ja hautausmaat muistomerkkeineen.

Rantametsissä voit nähdä merkkejä monessa vaiheessa lasketun Tohmajärven vanhoista rantavalleista ja seurata lähietäisyydeltä Peijonniemen runsasta lintumaailmaa.

Aconitum-kierrokselle pääsee kolmesta lähtöpaikasta: kirkon ja Vanhan hautausmaan parkkialueilta ja Turusenniemestä.

Huom. Aconitum-kierroksen peruskorjaus on saatettu loppuun Tohmajärvi-Seuran toimesta alkukesän 2022 aikana. Syksyllä 2021 uusittiin pitkospuut ja näköalatasanne. Kesäkuussa laitettiin puuttuvat luontotaulut paikoilleen, parannettiinn opastusta ja siivoiltiin syksyn jälkiä sekä raivattiinn lumen polulle kaatamat tai taivuttamat puut.

Takaisin luonto-sivulle..