headerkuva

Seuran perustoiminta

Palaa etusivulle

Tohmajärvi-Seuran toiminnan päätarkoitus on osallistua kotiseudun kaikinpuoliseen kehittämiseen paikalliset erityispiirteet huomioon ottaen. Seura edistää kotiseudun perinteiden, historian ja nykypäivän tallentamista sekä luonnon- ja kulttuuriympäristön vaalimista.

Pitäjäseuran tavoitteena on lisätä kotiseututietoutta ja pitää yllä kotiseutuhenkeä. Pyrkimys on, että sekä täällä asuvat että vierailijat viihtyisivät Tohmajärvellä.

Vuonna 1955 perustetun Tohmajärvi-Seuran toiminta on painottunut museoiden ylläpitämiseen. Museoissa onkin, mitä esitellä. Nymanin talossa on ainutlaatuinen kokonaisuus säätyläiselämää ja vanhan ajan apteekkitoimintaa. Saarion voimalaitosmuseolla voi puolestaan tutustua Suomen vanhimpaan alkuperäisenä säilyneeseen vesivoimalan koneistukseen.

Seura tallentaa myös kirjallista, suullista ja kuvallista perinnettä Tohmajärvellä. Seuran arkistoissa on useamman vanhan tohmajärveläisen haastatteluita. Viime vuosina on koottu talteen vanhoja valokuvia, erityisesti vanhoista rakennuksista. Vireillä on myös tohmajärveläisten sanontojen tallentaminen.