Seuran historia

Tohmajärvi-Seura on perustettu 1955. Seuran 60-vuotisjuhlassa esitetyn pdf-muotoisen historiikin voit lukea tästä.

Tohmajärvi-Seura ry toimii tohmajärveläisen kulttuurin ja perinteen puolestapuhujana ja säilyttäjänä. Yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa se pyrkii vahvistamaan tohmajärveläistä identiteettiä ja edistämään pitäjäläisten hyvinvointia.

Vuonna 2014 käyttöön otettu uusi logo kertoo olennaisen seuran toiminnasta ja sen arvoista. Siinä näkyy entisen Tohmajärven vaakunan puna-musta-hopea-väritys ja koivunlehtiteema, mutta ilme on uudistettu ja tässä päivässä elävä. Pitäjäseura tarjoaa ikkunan, josta voi nähdä tohmajärveläisen perinteen, elämänmuodon ja kulttuurin ytimeen. Seura vaalii myös Tohmajärven monimuotoista vehreää luontoa ja antaa mahdollisuuksia tutustua siihen lähemmin luontopoluilla.

Tohmajärvi-Seura huolehtii kolmen erityislaatuisen museon ylläpidosta. Lisäksi se tallentaa monimuotoisesti kansanperinnettä: tekee haastatteluita, kerää vanhoja valokuvia, tutkii paikannimiä, tallentaa sanontoja ja ottaa vastaan museoesineitä. Vuosittain vaihtuva näyttely herättelee muistoja, kuinka asiat olivatkaan ennen.

Listaus seuran puheenjohtajista, varapuheenjohtajista ja sihteereistä vuosilta 1955-2015.