headerkuva

Perinteen tallentaminen

Palaa etusivulle

Tohmajärveläisten haastatteluita

Tohmajärvi-Seura ja kunnan kulttuuritoimi ovat arkistoineet runsaasti haastatteluita, joissa vanhat tohmajärveläiset kertovat elämästään ja kokemuksistaan Tohmajärvellä. Haastateltujen joukossa ovat muun muassa:

kunnanvaltuutettu Uuno Sormunen

maanviljelijä Mikko Simonen

Majuri Harry Nymanin vaimo Solveig Ström-Nyman

rouva Anja-Riitta Porthan

apteekkari Pirkko Tervola

Monipuolista perinteen tallentamista

Mittavin tallentamiskohde ovat vanhat tohmajärveläiset esineet, joita on esillä kolmessa museossa. Seura ottaa edelleen mahdollisuuksien mukaan vastaan menneestä elämästä ja kulttuurista kertovia esineitä. Esineisiin liittyvät tarinat, tiedot käyttötarkoituksesta ja käyttöajankohdasta lisäävät kulttuurista ja historiallista kiinnostavuutta ja merkittävyyttä.

Seura on vuosien ajan kerännyt ja koonnut vanhoja valokuvia tohmajärveläisistä rakennuksista, maisemista, henkilöistä ja tapahtumista.

Arkistoista löytyy myös tietoa vanhoista rakennuksista – niiden valmistumisesta, asukkaista ja toiminnoista.

Tällä hetkellä on meneillään tohmajärveläisten sananlaskujen tallentaminen.