Kaurilan koulumuseo

Kaurilan luokkahuone

Koulutoiminta Kaurilassa alkoi lokakuussa v. 1898, kun komea koulurakennus valmistui Kaurilan aseman läheisyydessä sijaitsevalle Koulumäelle. Hanna Tietäväinen, kirjailija Maiju Lassilan sisar, toimi ensimmäisenä opettajana.

V. 1973 Tohmajärven kunnassa siirryttiin peruskoulujärjestelmään ja opetustoiminta päättyi myös Kaurilan kansakoulussa. Sen pitkäaikaisin opettaja Eini Parkkulainen on syntynyt ja kasvanut tällä koululla, jonka opettajina hänen vanhempansa, Fanni ja Ilmari Leistola tekivät elämäntyönsä. Niinpä Eini Parkkulainen halusikin koulutoiminnan loputtua säilyttää entisille oppilaille mahdollisuuden käydä katsomassa entistä opinahjoaan. Myös perinteen tallentaminen nykyiselle ja tuleville sukupolville oli hänen mielestään tärkeää. Tarmokkaalla työllä pieneen luokkahuoneeseen saatiin Tohmajärvi-Seuran tuella koottua koulumuseo. Se avattiin yleisölle v. 1983. Näin entisajan koulumaailma avautui myös muille kiinnostuneille.

Kaurilan Kylätalon peruskorjauksen (2003-2006) yhteydessä museo sai väljemmät tilat entisestä alaluokasta.

Kaurilan Kylätalon omistaa nykyään Kaurilan Erä, joka yhdessä kyläyhdistyksen kanssa vastaa koulumuseosta.

Kaurilan nähtävyydet

Takaisin museot-sivulle..