Talkoot

Seuralla ei ole vakituista henkilökuntaa, joten talkoita riittää. Tilojen siivoamista, tapahtumien järjestämistä, näyttelyiden kokoamista, pihapiirin, puutarhan ja luontopolkujen hoitoa sekä vanhojen rakennusten ja museoesineiden ylläpitoa.

Kannattaa seurata seuran Facebook sivuja ja pysyä kuulolla, koska talkoillaan! Tai voit ilmoittautua kiinnostuneeksi (info(a)tohmajarviseura.fi, 050 363 6154 tekstarilla), niin saat sitten henkilökohtaisen kutsun talkoisiin. Mukaan mahtuu!

Pitäjäseuran järjestämissä kunnostustalkoissa on vaalittu monia perinteisiä työmenetelmiä. Vuonna 2006 Maiju Lassilan synnyinkodin nukkuma-aittaan höylättiin paikan päällä uudet päreet ja kiinnitettiin kattoon. Vuonna 2003 museoalueella keiteltiin tynnyrissä punamultamaalia ja sillä maalattiin pitäjänmuseo ja Tuunasen pikkuaitta. Samana vuonna myös tervattiin pitäjänmuseon katto. Vuonna 2012 tukirahoituksen turvin perusteellisesti korjatun Renkituvan kattotalkoissa vanhat kattotiilet irrotettiin, puhdistettiin ja värjättiin perinteen mukaan maitoseoksella. Vuoden 2014 uusi rakennustalkoourakka oli siirtää Kirkkoniemestä vanha navettarakennus Nymanin talon vanhan navetan kivijalan päälle. Uuden rakennuksen myötä museon runsaalle esinemäärälle saatiin lisätilaa ja uusia näyttelytiloja saadaan järjestettyä Nymanin aittarakennukseen.

Kesällä 2019 Pitäjänmuseon puolella Tohmajärvi -Seura piti perinnerakentamisentalkoita, kun Maiju Lassilan kotitilan aitta ja Pikkuaitta saivat uudet pärekatot. Lisäksi Pitäjänmuseona toimivan Jouhkolan hovin entisen kärryliiterin seinät maalattiin punamullalla. Vuoden 2020 suuri urakka oli pitäjänmuseon lomalautakaton peruskorjaus. Loppukesästä/syksyllä 2021 ja keväällä 2022 kunnostettiin Aconitum-kierrosta.